Epilepsiforum

Välkommen! Här kan du diskutera alla aspekter rörande epilepsi.Alla kan läsa i trådarna men för att diskutera och svara på inlägg måste du bli medlem. Då får du även tillgång till medlemsdelen.Forumet är oberoende.
Aktuellt datum och tid: 4 september 2010 kl 22:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Många funderingar
InläggPostat: 27 juli 2010 kl 19:12 

Hej.
Jag fick veta för ett par dagar sen att jag är gravid. Jag blev jätteglad, men jag har en massa frågor för jag vet verkligen ingenting när det gäller vara graviditet när man har epilepsi. Jag tänkte fråga er... jag har svårt att formulera frågorna rätt, men hoppas ni förstår.

För de första så kan jag säga att jag äter Keppra, Lamictal och Topimax, och jag har varit anfallsfri i över 1 år. Men...
*Hur "farliga" är dom här medicinerna för barnet? Jag menar, kommer jag till exempel få amma barnet? På Keppra så står det att man inte bör amma. Men i forumet så har jag läst att flera har gjort det, och det har inte varit något problem.
*Om jag får anfall när jag är gravid eller under förlossningen, kan barnet bli mycket skadad?
*Är det någonting som är annorlunda vad gäller "graviditets-processen" när man har epilepsi? Är det t ex speciella prover man måste ta eller liknande.

hoppas frågorna inte var för luddiga :)

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Många funderingar
InläggPostat: 28 juli 2010 kl 07:22 

_heidi_ skrev:
Hej.
Jag fick veta för ett par dagar sen att jag är gravid. Jag blev jätteglad, men jag har en massa frågor för jag vet verkligen ingenting när det gäller vara graviditet när man har epilepsi. Jag tänkte fråga er... jag har svårt att formulera frågorna rätt, men hoppas ni förstår.

För de första så kan jag säga att jag äter Keppra, Lamictal och Topimax, och jag har varit anfallsfri i över 1 år. Men...
*Hur "farliga" är dom här medicinerna för barnet? Jag menar, kommer jag till exempel få amma barnet? På Keppra så står det att man inte bör amma. Men i forumet så har jag läst att flera har gjort det, och det har inte varit något problem.
*Om jag får anfall när jag är gravid eller under förlossningen, kan barnet bli mycket skadad?
*Är det någonting som är annorlunda vad gäller "graviditets-processen" när man har epilepsi? Är det t ex speciella prover man måste ta eller liknande.

hoppas frågorna inte var för luddiga :)

Du bör få svar på dina frågor angående mediciner och amning m.m om du pratar med din neurolog så boka en tid där så snabbt som möjligt så kan du höra deras syn på saken, annars kanske sköterskorna som jobbar under neurologen kan ge lite information så testa ring dit först.

Tror inte risken är så stor att barnet skadas vid ett toniskt-kloniskt anfall, största risken är väl om man faller och slår sig men själva kramperna tror jag inte påverkar fostret så mycket. Vid partiella anfall lär inte fostret påverkas alls antar jag.

Ett annat alternativ är att du snackar med nån barnmorska eller liknande, de kanske har koll på sådant här också men neurologen är nog dit jag skulle vända mig i första hand.

Inläggsrubrik: Re: Många funderingar
InläggPostat: 18 augusti 2010 kl 08:54 

ok. Tack så mycket för ditt svar. :)
Jag har försökt få tag i min neurolog, men än så länge är han på semester... men sköterskan skulle säga åt han att han skulle ta kontakt med mig, så får väll se vad som händer.

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]