Epilepsiforum

Välkommen! Här kan du diskutera alla aspekter rörande epilepsi.Alla kan läsa i trådarna men för att diskutera och svara på inlägg måste du bli medlem. Då får du även tillgång till medlemsdelen.Forumet är oberoende.
Aktuellt datum och tid: 8 september 2010 kl 05:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tankar om operation
InläggPostat: 17 februari 2005 kl 22:28 
Hej!
Hittade precis detta forum :D !
Jag påbörjade en utredning för operation i augusti -03, vilket har lett till att jag kommer att opereras inom snar framtid.
Jag har haft partiella komplexa anfall i 12-15 års tid, men inte varit anfallsfri, och ffa inte senaste 5 åren , trots att jag provat igenom flera mediciner. Jag har haft ca 5-8 anfall/ mån och blir alltid förvirrad och trött efteråt, tappar minnet för de 20-40 närmaste minuterna efter. Det går ju an att ha anfall hemma, men inte när man cyklar, eller är på väg över gatan, eller som idag, på väg på bussen eller på jobbet .
Jag funderade länge och väl innan jag accepterade operation. Jag har också pratat med andra kunniga än min läkare och den ansvarige neurokirurgen och försökt få en så objektiv bedömning som möjligt av vad som skulle hända vid en ev. operationskomplikation.
Men nervös, det är jag, och konstig vore det väl annars... :!:
Jag återkommer efter operationen med mer info :) Anna

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 februari 2005 kl 23:40 
Site Admin

Hej och välkommen till forumet!

Förstår att det inte är ett lätt beslut att ta. Det verkar ju väl genomtänkt från din sida och du är ju väl utredd också verkar det som. Måste vara jättejobbigt med så många anfall varje månad, man vet ju hur trött man blir efter ett anfall. Själv har jag aldrig behövt fundera på operation då jag ej har så många anfall. Hoppas allt går bra för dig.

Hälsningar,
Susanne

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 4 januari 2006 kl 22:37 

Tipsar om att använda PM ifall ni vill diskutera lite känsligare grejor sinsemellan. I övrigt önskar jag dig lycka till.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Operation
InläggPostat: 9 januari 2006 kl 10:06 

Hejsan!!!

Jag har under året varit inne på forumet och läst en del och fått en del tips. Jag har en son på 7 år med epilepsi (mellan 15-20 ANFALL per natt).
Vi kommer imorgon att göra en VNS operation för att se om det hjälper.
Dels undrar jag om det finns fler med så många anfall per natt och hur det har gått för de som opererat sig.... jag kommer själv att ge er info om hur VNS fungerar för min son.

MvH Far till en son med väldigt mycket epilepsi

Inläggsrubrik: Operation
InläggPostat: 18 januari 2006 kl 13:55 
Hej!

Jag skrev för snart ett år sen om lite funderingar jag hade inför en förestående epilepsi-operation.
I mars 2005 var det dags,KS Neurokirurgen. Man har gjort en liten resektion av min högra tinninglob, där mitt EP-fokus satt. Under operationen gjordes EEG direkt på hjärnvävnaden, som talade om att det lite ökad epileptisk aktivitet runt det opererade området. Det i sin tur gav en liten fingervisning om att det troligen skulle bli minst 6 månader, innan jag skulle märka förbättring efter operationen.
Där står jag nu. En märkbar minskning av anfallsfrekvens, och jag har nyligen kunnat trappa ut en av två mediciner. Uttrappningen tog 2 månader, men det var en frihet att få bort en. Kändes som ett lock lyftes bort från huvudet!
Det processen hittills har lärt mig, är tålamod!
Hjärnan läker precis så långsamt som kirurgen säger, och stress vet vi väl alla vad det kan ställa till med.
Me specifika frågor om operationen kan ni ställa dierkt i PM. LÄser dock inte sidan så ofta, så svar kan dröja.
MVH! Anna

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 januari 2006 kl 16:51 
Site Admin

Hej,

kul att få reda på hur det har gått för dig, det verkar ju som att det går åt rätt håll då också eftersom du kunnat ta bort en medicin.

Hälsningar,
Susanne

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Tankar om operation
InläggPostat: 28 juli 2010 kl 09:35 

jag hoppas verkligen att fler kommer att få opereras! då jag opererade mig 1991 var det bara ett 50 tal per år som dom opererade.. jag fick min epilepsi i vuxen ålder och jag hade en väldig svår epilepsi med många svåra anfall och täta anfall.. även status epileptiska anfall...

jag fick operera mig i umeå efter många undersökningar. hade väl provat igenom mig dom flesta mediciner som gick att tillgå utan resultat. efter operationen mådde jag väldigt bra och till slut fick jag sluta med alla mediciner!! var som en helt ny värld öppna sig. några skador på hjärnan blev det inte och heller inga psykiska och mår toppen idag och jobbar som vanligt kör bil och är helt frisk!

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]